fredag 17. august 2012

Å lære av 22. juli krever mer enn å snu hver stein


Hver stein må snus, feil og svakheter etter 22. juli må rettes opp. Det er viktig men ikke nok. Når man snur stein for stein kan man risikere at løsningene blir for ”enkeltkretset”, dvs. man endrer en adferd eller iverksetter tiltak som retter på det konkrete forholdet.  Chris Argyris beskriver dette som enkeltkretset læring. Man tetter gapet mellom intensjon og faktisk resultat ved å endre en handling som korrigerer mismatch. Dobbeltkretset læring går i dybden av problemet, undersøker og endrer de styrende variablene, slik som overbevisninger og holdninger som driver våre handlinger.

En nyttig øvelse er å spørre 5 x ”hvorfor”:  1) Hvorfor kunne bilen komme så nær regjeringsbygget? Fordi veien var åpen for ferdsel.  2) Hvorfor? Fordi vedtak om stenging ikke var iverksatt. 3) Hvorfor? Fordi noen trodde at andre gjorde ...   4) Hvorfor? Fordi ansvar ikke ble fulgt opp. 5) Hvorfor?

Med nye ”hvorfor” nærmer man seg og rokker ved organisasjonens kultur og verdigrunnlag. La oss forvente at ledere av vår kollektive trygghet kretser tilstrekkelig rundt slike ”hvorfor”.  At de utforsker og utfordrer overfor tenkelige og utenkelige scenarioer. La oss forvente at de og deres organisasjoner fanger opp mismatch uten alvorlige hendelser og eksterne rapporter som kritiske korrektiver.  La oss forvente at de utvikler offensive, lærende organisasjoner.  Om dette er å forvente for mye bør vi kunne forvente skifte i toppen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar